Skip to main content

Featured

Kelebihan Membeli Game Original berbanding Cetak Rompak

Asalamualaikum kepada pembaca setia blog ni hari admin ingin memberitahu kenapa perlu membeli game yang original. Ada yang kata mahal la,kena buat account la itu ini macam lagi..... Sebab korang nak beli tu tak kena masa yang betul. Tapi selalu nya ramai yang main yang cetak rompak punya jangankan game,software pun cetak rompak haha... Takpa biar admin terangkan 1.Boleh main secara online Contohnya Dark Souls series memang game ini rpg dan boleh main secara solo tapi mesti boring punya la admin boleh jamin sebab  ? kalau tak online tak boleh main PVP (Player Vs Player) dan CO-OP (Jolly Coperation) kalau cetak rompak lawan boss secara bersendirian tak pun dengan npc tapi tak semua arena boss ada npc support tu yang menjadi kekurangan cetak rompak offiline mode at least kalau original boleh co-op ajak member kat comunity kat steam bersepah orang nak join sekali main boleh jumpa member baru Ni admin bersama dua member dari comunity dark soul

PENGENALAN SISTEM OPERASI





1. a) Sistem pengoperasian windows

Microsoft Windows telah begitu berkesan dalam pasaran Sistem Operasi sejak tahun 1980-an bahawa sukar untuk membayangkan hidup tanpa itu. Dari permulaan Microsoft membahagikan Sistem Pengendalian ke dalam dua baris keluarga. Yang satu ialah MS DOS Family dan yang lain ialah Windows NT. Windows pergi dari sistem operasi yang tidak jelas kepada sistem operasi paling popular di dunia. Berikut adalah gambaran ringkas sejarah Windows, dari kelahirannya di tangan Bill Gates dengan Windows 1, hingga ketibaan baru di bawah ketua eksekutif Microsoft baru Satya Nadella. Semak beberapa versi dan ciri yang lalu yang membuka jalan ke Windows 10.

Windows 1.0

Versi yang pertama, Windows 1.0, yang dikeluarkan pada bulan November 1985 oleh pengasas Bill Gates, adalah percubaan pertama Microsoft yang sebenar pada antara muka pengguna grafis dalam 16-bit.

Ia mempunyai fungsi asas, dengan alat seperti kalendar dan kalkulator dan versi pertama MS Paint dan pemproses kata primitif.

Ia berjalan di atas MS-DOS, yang bergantung pada input baris arahan.

Ia sangat bergantung pada penggunaan tetikus sebagai peranti input komputer.

Windows 2.0

Dikeluarkan pada tahun 1987, Windows 2 tidak lebih baik daripada yang pertama. Inovasi besar untuk Windows 2 adalah bahawa tingkap boleh bertindih antara satu sama lain, dan ia juga memperkenalkan keupayaan untuk meminimumkan atau memaksimumkan tingkap bukan "ikonkan" atau "zoom".

Ia menyokong sistem paparan Grafik Video (VGA), yang membolehkan penggunaan 16 warna pada 640 × 480. Windows 2.0 menyokong 286 pemproses, tetapi untuk bersaing dengan perubahan masa, Microsoft mengeluarkan versi sementara Windows 2.0 yang dikenali sebagai Windows / 386 2.03 untuk menyokong pemproses baru 386 itu.

Banyak aplikasi diperkenalkan seperti Excel, Word, CorelDraw dan PageMaker kepada pengguna.

Windows 2 memulakan panel kawalan, di mana pelbagai tetapan sistem dan pilihan konfigurasi dikumpulkan bersama di satu tempat.

Windows 3.0

Windows 3.0 dikeluarkan pada tahun 1990 dan sangat berjaya sehingga ia tidak dihentikan sehingga tahun 2001. GUI di Windows 3.0 telah dikemaskini dengan semua ikon baharu dan merupakan Windows pertama yang memerlukan cakera keras.

Memori maya, grafik yang lebih baik, dan kebolehan multitask membantu mendorong Windows untuk menjual 10 juta salinan.

Penggerak di sebalik populariti versi windows ini ialah Kit Pembangunan Perisian Windows (SDK), yang memudahkan pemaju menulis aplikasi untuk Windows.

Pemacu peranti maya Windows 3.0 yang disokong (VxDs) yang meminimumkan kebergantungan perkakasan dengan menambah peranti maya (lapisan perisian lain) antara peranti dan OS.

Lebih penting lagi ia memberi kami Solitaire!

Windows 3.1

Windows 3.1, yang dikeluarkan pada tahun 1992, mengandungi pembetulan yang perlu dan kefungsian font yang lebih baik dalam bentuk font TrueType, menjadikan Windows platform penerbitan yang sesuai untuk kali pertama.

Windows 3.1 memerlukan 1MB RAM untuk dijalankan dan membenarkan program MS-DOS disokong untuk dikawal dengan tetikus buat kali pertama.

Windows 3.1 juga Windows pertama yang diedarkan pada CD-ROM, walaupun sekali dipasang pada cakera keras, ia hanya mengambil 10 hingga 15MB.

Ia menambah fungsi multimedia, yang termasuk sokongan untuk menyambung alat muzik luaran dan peranti MIDI.

Windows 3.1 menambah keupayaan untuk menutup aplikasi dengan menekan Ctrl + Alt + Del dan menamatkan aplikasi yang digantung dari program yang dijalankan.

Penyapu ranjau juga membuat penampilan pertamanya.

Windows 95

Ia mengubah wajah Windows selama-lamanya. Windows 95 tiba pada bulan Ogos 1995 dengan butang Mula pertama dan Mula, bar tugas dan memberi tumpuan kepada multitasking.

Windows 95 juga memperkenalkan persekitaran 32-bit dan direka untuk keserasian yang meningkat; konsep "palam dan main" - menyambungkan peranti periferi dan sistem operasi mencari pemandu yang sesuai untuk itu dan menjadikannya berfungsi.

Win95 adalah Sistem Operasi MS yang pertama yang menyokong nama fail panjang. Tidak seperti pendahulunya, ia tidak memerlukan DOS dipasang dahulu.

Windows 4.0

Pelanjutan kepada Windows 3.0, Windows 4.0 dikeluarkan pada tahun 1996 dengan peningkatan kecil dan tidak dianggap sebagai pelepasan Windows utama.

Microsoft Windows 98

Windows 98 adalah pelepasan pertama yang direka khusus untuk pengguna yang menyediakan sokongan untuk membaca DVD dan menggunakan peranti USB. Sokongan USB telah bertambah baik pada Windows 98 dan membawa kepada penggunaannya yang meluas, termasuk hab USB dan USB tikus.

Windows 98 memperkenalkan butang navigasi belakang dan ke hadapan, bar alamat dalam Windows Explorer, dan Model Pemandu Windows untuk komponen dan aksesori komputer - satu pemacu untuk menyokong semua versi Windows masa depan.

Windows 98 yang dibina pada Windows 95 dan membawa ia IE 4, Outlook Express, Buku Alamat Windows, Microsoft Chat dan NetShow Player, yang digantikan oleh Windows Media Player 6.2 pada Windows 98 Second Edition pada tahun 1999.

Microsoft Windows ME

Dikeluarkan pada 14 September 2000, Windows Millennium Edition (ME) merupakan OS terakhir yang dibina pada kernel MS-DOS, dengan menambah sokongan yang lebih baik untuk media digital. Pemerolehan Imej telah ditambah untuk memuat turun imej dari kamera digital.

IE 5.5, Windows Media Player 7 dan Windows Movie Maker semuanya membuat penampilan mereka untuk kali pertama.

Windows ME menambahkan ciri pemulihan sistem, yang digunakan untuk memulihkan sebarang fail sistem yang telah dihapuskan.

Ciri penting lain ialah perlindungan fail sistem, yang menghalang fail OS penting daripada ditukar.

Windows 2000

Windows 2000 berdasarkan sistem berorientasikan perniagaan Microsoft Windows N   T dan kemudiannya menjadi asas untuk Windows XP.

Ia menjadikan kehidupan setiap orang lebih mudah dengan menambah bilangan peranti palam dan main yang serasi dengan sistem pengendalian, defragmenter dan pengurus peranti.
                       
Pengemaskinian automatik Microsoft memainkan peranan penting dalam Windows 2000 dan menjadi Windows pertama untuk menyokong hibernasi.

Windows XP

Windows XP adalah sistem pengendalian Microsoft yang paling lama, dilancarkan pada tahun 2001, melihat tiga kemas kini utama dan sokongan sehingga April 2014. Windows XP menawarkan banyak kemudahan dan fungsi untuk pengguna komputer riba dan desktop.

Menu Mula dan bar tugas mendapat overhaul visual, membawa butang Mula hijau biasa, bar tugas biru dan vista kertas dinding, bersama-sama dengan pelbagai bayangan dan kesan visual yang lain.

ClearType, yang direka untuk membuat teks lebih mudah dibaca di skrin LCD, diperkenalkan, seperti pembakaran CD terbina dalam, autoplay dari CD dan media lain, serta pelbagai alat kemas kini dan pemulihan automatik, yang tidak seperti Windows ME sebenarnya berfungsi.

Masalah terbesar ialah keselamatan: walaupun ia mempunyai firewall yang dibina, ia dimatikan secara lalai. Populariti besar Windows XP ternyata menjadi rahsia bagi penggodam dan penjenayah, yang mengeksploitasi kelemahannya, terutama dalam Internet Explorer.

Windows Vista

Windows Vista dikeluarkan pada tahun 2006, dengan sistem keselamatan yang kuat. Ia mempunyai Penyulitan Drive BitLocker untuk perlindungan data, peningkatan Media Player, hiburan rumah, penyesuaian foto, penyuntingan video dan reka bentuk paparan yang lebih baik.

Versi ini hanya berlangsung selama tiga tahun, di mana beberapa pengguna diturunkan semula ke XP untuk mengelakkan perangkap Vista. Ia adalah buggy, membebankan pengguna dengan beratus-ratus permintaan untuk keizinan aplikasi di bawah "Kawalan Akaun Pengguna", yang bermaksud bahawa pengguna harus meluluskan atau menolak percubaan oleh program untuk membuat pelbagai perubahan.

Pemain PC melihat peningkatan daripada kemasukan teknologi DirectX 10 Microsoft.

Windows Media Player 11 dan IE 7 memulakan kerjaya, bersama-sama dengan Windows Defender program anti-spyware.

Vista juga termasuk pengecaman pertuturan, Windows DVD Maker dan Photo Gallery, serta menjadi Windows pertama yang akan diedarkan pada DVD.

Microsoft Windows 7

Windows 7 yang dikeluarkan pada bulan Oktober 2009, adalah lebih cepat, lebih stabil dan lebih mudah digunakan. Ia menjadi sistem operasi kebanyakan pengguna dan perniagaan dinaik taraf dari Windows XP, melepaskan Vista sepenuhnya.

Ia menyediakan cara baru untuk bekerja dengan tingkap-Snap, Peek, dan Shake.

Windows Touch membolehkan anda menggunakan jari anda untuk menyemak imbas, membalikkan foto, dan membuka fail / folder. Anda boleh menstrim muzik, video dan foto dari PC anda ke stereo atau TV.

Pengiktirafan tulisan tangan memulakan kerjaya dalam 7, seperti juga keupayaan untuk "snap" tingkap ke bahagian atas atau sisi skrin, membolehkan saiz semula tetingkap lebih pantas lebih pantas.

Windows 8

Dikeluarkan pada bulan Oktober 2012, Windows 8 adalah pembaharuan yang paling radikal Microsoft daripada antara muka Windows, menanggalkan butang Start dan Start menu memihak kepada skrin Mula lebih mesra sentuhan.

Windows 8 adalah lebih cepat daripada versi sebelumnya Windows dan termasuk sokongan untuk peranti USB 3.0 yang lebih pantas.

Gedung Windows, yang menawarkan aplikasi Windows universal yang dijalankan dalam mod skrin penuh sahaja, diperkenalkan.

Antara muka berjubin baru melihat ikon program dan jubin hidup, menggantikan senarai program dan ikon.

Ia juga mengambil kesempatan daripada teknologi baru seperti komunikasi lapangan dekat, Universal Serial Bus 3.0 (USB 3.0), arsitektur ARM kuasa rendah, pengkomputeran awan dan firmware UEFI, ciri keselamatan terkini dan terkini seperti penapisan malware, pengesanan spam, antivirus terbina dalam keupayaan dan sistem pencegahan intrusi.

Windows 10

Mengumumkan pada 30 September 2014, Windows 10, masih banyak lagi kerja yang sedang dijalankan dan hanya dikeluarkan sebagai versi ujian untuk pengguna cuba.

Windows 10 mengembalikan menu Mula dan keseimbangan kepada pengguna komputer desktop tradisional.

Beberapa ciri menarik termasuk keupayaan untuk bertukar antara mod papan kekunci dan tetikus dan mod tablet, bagi komputer seperti Surface Pro 3 dengan papan kekunci yang boleh tanggal.

Ia bertujuan untuk menyatukan semua platform Windows merentasi pelbagai peranti, termasuk Windows Phone dan tablet, dengan aplikasi universal yang boleh dimuat turun dari Gedung Windows dan dijalankan pada semua peranti Windows.

Ia tidak akan tersedia sehingga selepas persidangan pembangun Microsoft Build pada bulan April

b) Sistem pengoperasian linux

Sejarah Linux bermula pada tahun 1991 dengan bermulanya projek peribadi oleh Finland pelajar Linus Torvalds untuk mewujudkan satu sistem kernel operasi percuma baru. Sejak itu, kernel Linux yang dihasilkan telah ditandakan dengan pertumbuhan berterusan sepanjang sejarahnya. Sejak pelepasan awal kod sumbernya pada tahun 1991, ia telah berkembang daripada sejumlah kecil fail C di bawah suatu lesen yang melarang pengedaran komersil ke versi 4.2.3 pada tahun 2015 dengan lebih daripada 18 juta baris kod sumber di bawah GNU General Public License v2.

Selepas AT & T melepaskan projek multik , sistem operasi Unix diakui dan dilaksanakan oleh Ken Thompson dan Dennis Ritchie (kedua-dua AT & T Bell Laboratories ) pada tahun 1969 dan pertama kali dikeluarkan pada tahun 1970. Kemudian mereka menulis semula dalam bahasa pengaturcaraan baru, C , untuk menjadikannya mudah alih. Ketersediaan dan kebolehgunaan Unix menyebabkannya diterima pakai secara meluas, disalin dan diubahsuai oleh institusi akademik dan perniagaan.

Pada tahun 1977, Pengedaran Perisian Berkeley (BSD) telah dibangunkan oleh Kumpulan Penyelidikan Sistem Komputer (CSRG) dari UC Berkeley , berdasarkan edisi ke - 6 Unix dari AT & T. Sejak BSD mengandungi kod UNIX yang dimiliki AT & T, AT & T memfailkan tuntutan undang-undang ( USL v. BSDi ) pada awal tahun 1990an terhadap University of California. Ini sangat terhad untuk pembangunan dan penggunaan BSD.

Pada tahun 1983, Richard Stallman memulakan projek GNU dengan matlamat mewujudkan sistem operasi seperti UNIX yang bebas. Sebagai sebahagian daripada karya ini, beliau menulis GNU General Public License (GPL). Menjelang awal 1990-an, terdapat hampir perisian yang tersedia untuk mencipta sistem operasi penuh. Walau bagaimanapun, kernel GNU, yang dipanggil Hurd , gagal untuk menarik usaha pembangunan yang cukup, sehingga GNU tidak lengkap.
Pada tahun 1985, Intel mengeluarkan 80386 , mikropemproses x86 pertama dengan set arahan 32-bit dan unit pengurusan ingatan dengan paging .

Pada tahun 1986, Maurice J. Bach, AT & T Bell Labs, menerbitkan Reka Bentuk Sistem Operasi UNIX . Keterangan definitif ini terutamanya meliputi kernel System V Release 2 , dengan beberapa ciri baru dari Release 3 dan BSD.

Pada tahun 1987, MINIX , sistem yang serupa dengan Unix yang ditujukan untuk kegunaan akademik, dikeluarkan oleh Andrew S. Tanenbaum untuk menunjukkan prinsip yang disampaikan dalam buku teksnya , Sistem Operasi: Reka Bentuk dan Pelaksanaan . Walaupun kod sumber sistem tersedia, pengubahsuaian dan pengagihan semula terhad. Di samping itu, reka bentuk 16-bit MINIX tidak disesuaikan dengan ciri 32-bit dari seni bina Intel 386 yang semakin murah dan popular untuk komputer peribadi. Pada awal tahun sembilan puluhan sistem operasi UNIX komersial untuk Intel 386 PC terlalu mahal untuk pengguna persendirian.

Faktor-faktor ini dan kekurangan yang digunakan secara meluas, percuma kernel disediakan dorongan untuk Torvalds 'bermula projek beliau. Dia telah menyatakan bahawa jika GNU Hurd atau kernel 386BSD telah tersedia pada masa itu, ia mungkin tidak akan menulis sendiri.

Penciptaan Linux

Pada tahun 1991, semasa belajar sains komputer di University of Helsinki , Linus Torvalds memulakan sebuah projek yang kemudian menjadi kernel Linux . Beliau menulis program khusus untuk perkakasan yang digunakannya dan bebas daripada sistem operasi kerana dia mahu menggunakan fungsi PC barunya dengan pemproses 80386. Pembangunan telah dilakukan ke atas MINIX menggunakan pengkompil GNU C . GNU C Compiler masih menjadi pilihan utama untuk menyusun Linux hari ini. Kod ini bagaimanapun, boleh dibina dengan penyusun lain, seperti Intel C Compiler .

c) Sistem pengoperasian macintosh

Keluarga sistem operasi Macintosh yang dibangunkan oleh Apple Inc termasuk sistem operasi berasaskan pengguna grafik yang direka bentuk untuk kegunaan dengan siri komputer peribadi Macintoshnya sejak tahun 1984, serta perisian sistem yang berkaitan yang pernah dibuat untuk pihak ketiga yang serasi sistem.

Pada tahun 1984, Apple memulakan sistem operasi yang kini dikenali sebagai Mac OS "Classic" dengan pembebasan Perisian Sistem Macintosh yang asal . Sistem itu, yang dijenamakan semula "Mac OS" pada tahun 1996, telah dipasang pada setiap Macintosh sehingga tahun 2002 dan ditawarkan pada klon Macintosh untuk masa yang singkat pada tahun 1990-an. Dikenali kerana mudah digunakan, ia juga dikritik kerana kurangnya teknologi moden berbanding pesaingnya.

Sistem operasi Mac kini adalah macOS , yang pada asalnya dinamakan "Mac OS X" hingga 2012 dan kemudian "OS X" hingga 2016. Dibangun antara tahun 1997 dan 2001 selepas pembelian NeXT Apple , Mac OS X membawa senibina yang sepenuhnya baru NeXTSTEP , sistem Unix , yang menghilangkan banyak cabaran teknikal yang dihadapi oleh Mac OS klasik. MacOS semasa dipasang dengan setiap Mac dan dikemas kini setiap tahun. Ini adalah asas perisian sistem Apple semasa untuk peranti lain, iOS , watchOS , dan tvOS .

Sebelum memperkenalkan Mac OS X, Apple bereksperimen dengan beberapa konsep lain, melepaskan produk yang berbeza yang direka untuk membawa antara muka atau aplikasi Macintosh ke sistem yang serupa dengan Unix atau sebaliknya, A / UX , MAE , dan MkLinux . Usaha Apple untuk mengembangkan dan membangunkan pengganti untuk Mac OS klasiknya pada tahun 1990an membawa kepada beberapa projek yang dibatalkan, kod bernama Star Trek , Taligent , dan Copland .

Walaupun mereka mempunyai senibina yang berbeza, sistem operasi Macintosh berkongsi set prinsip prinsip GUI , termasuk bar menu di bahagian atas skrin; yang Finder shell , yang mempunyai metafora desktop yang mewakili fail dan aplikasi menggunakan ikon dan berkaitan konsep seperti direktori dan penghapusan fail untuk objek dunia sebenar seperti folder dan tong sampah dan tetingkap bertindih untuk multitasking .





2. A) Sistem pengoperasian windows  



       

1) Windows 10 (29 July 2015)





 2) Windows 8 (26 October 2012)









            




3) Windows 7 (22 October 2009)





 4) Windows Vista (30 January 2007

5) Windows XP (25 April 2005)















B) Sistem pengoperasian linux





 1) Ubuntu (20 October 2004)












2) Fedora (6 November 2003)















3) Linux Mint (27 August 2006)

   
        













4) Debian (September 1993)













5) OPENSUSE (October 2005)











    C) Sistem pengoperasian macintosh

            




1) High Sierra (September 25, 2017)









            


2) Sierra (September 20, 2016)












3) Lion (July 20, 2011)










           


4) Snow Leopard (August 28, 2009)
















5) Leopard (October 26, 2007)










SENARAI RUJUKAN :

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Apple_operating_systems
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Microsoft_Windows_versions
https://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds
https://www.howtogeek.com/191207/10-of-the-most-popular-linux-distributions-compared/
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Linux

https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_operating_systems

Comments

Popular Posts