Skip to main content

Featured

Kelebihan Membeli Game Original berbanding Cetak Rompak

Asalamualaikum kepada pembaca setia blog ni hari admin ingin memberitahu kenapa perlu membeli game yang original. Ada yang kata mahal la,kena buat account la itu ini macam lagi..... Sebab korang nak beli tu tak kena masa yang betul. Tapi selalu nya ramai yang main yang cetak rompak punya jangankan game,software pun cetak rompak haha... Takpa biar admin terangkan 1.Boleh main secara online Contohnya Dark Souls series memang game ini rpg dan boleh main secara solo tapi mesti boring punya la admin boleh jamin sebab  ? kalau tak online tak boleh main PVP (Player Vs Player) dan CO-OP (Jolly Coperation) kalau cetak rompak lawan boss secara bersendirian tak pun dengan npc tapi tak semua arena boss ada npc support tu yang menjadi kekurangan cetak rompak offiline mode at least kalau original boleh co-op ajak member kat comunity kat steam bersepah orang nak join sekali main boleh jumpa member baru Ni admin bersama dua member dari comunity dark soul

SSD ATAU HDD

Hello kepada pembaca blog tak berapa ada orang ni...

Ok to the check point !!!

hdd atau ssd hmm.... nak pilih antara salah satu pun masalah juga.

Hdd ni dah lama ada dan sudah digunakan sebagai media penyimpanan kerana mempunyai storage yang besar.Tapi mempunyai pelbagai kelemahan disebabkan hdd mempunyai disk yang berputar serta mempunyai jarum untuk membaca data yang terdapat dalam disk tersebut.

Hmmm.... kalau terjatuh atau bergoncang boleh membuatkan data yang ada pada disk tersebut corrupted sebab jarak antara jarum dengan disk tu sangat-sangat dekat.

Yang best nya hadisk ni ialah harga yang sangat murah sekarang dan mempunyai jangka hayat yang panjang kalau jaga dengan baik.Tapi kelajuan perpindahan data bergantung pada putaran disk iaitu RPM.

Berbalik kepada SSD pulak

Mempunyai kelajuan yang tinggi iaitu 500mb per second perhhh laju.
Dulu masa tengah hangat kat internet memang mahal nak mampus 120gb dekat rm300 lebih sekarang 120gb rm150 keatas dah boleh dapat kedai.

Hmm... lajukan hahaha...

Tapi harga mengikut kapasiti storage ssd tersebut lagi tinggi lagi mahal la
senang cerita macam ni la beli ssd dan hdd.Ssd tu buat sebagai Windows OS dan hdd sebagai storage lagi mudah.

Ssd ni membantu meningkatkan performance laptop dan pc sebab hardware nak baca file system jadi sangat cepat kerana hanya akses terus ke dalam cip ic storage tak macam hdd kena berputar dulu baru dapat nak baca file system.Kalau tekan butang on kat laptop mengambil masa yang sangat cepat berbanding hdd tu yang menyebabkan ssd mempunyai peminat yang ramai menggunakannya sebagai storage utama.

Ssd ni kalau terjatuh takda masalah sangat masih boleh digunakan lagi dan satu lagi ssd ni ringgan.

Pada hari banyak syarikat-syarikat besar menggunakan ssd yang ber gb dan ber terra pun ada sebagai pengganti hdd di server mereka kerana mempuyai kelajuan yang tinggi.

Akhir kata ssd memang membantu meningkat produktiviti saya sebagai pelajar dan seorang blogger
beralih la ke ssd ya sangat membantu menghilang kan stress disk load 100% kat device manager terutama pada windows 10.




Comments

Popular Posts